GENERAL TERMS onlineshop particulieren
Retourbeleid
Home / Retourbeleid onlineshop / particulieren hierna staan de algemene voorwaarden vermeld voor bedrijven / wederverkopers!
Retour procedure: Wanneer je niet tevreden bent over het artikel, kan je het zonder opgaaf van reden binnen de zichttermijn van 14 werkdagen retourneren. Wij storten het aankoopbedrag + de verzendkosten van de geretourneerde artikelen terug op het rekeningnummer waarmee betaald is.
Voor je iets retour stuurt, raden wij je aan de voorwaarden van retourzendingen aandachtig door te lezen.
Alle geretourneerde artikelen, dienen aan de volgende voorwaarden te voldoen:
De zichttermijn van 14 dagen is nog niet verstreken, na het verstrijken van de zichttermijn, wordt de koopovereenkomst een feit
Het artikel is schoon, compleet en onbeschadigd. Alle labels en kaartjes zitten nog aan het artikel bevestigd Het artikel is niet gebruikt. Pakket dat je retour stuurt aanmelden via: info@mastersportsgroup.com en voeg een kopie van de aankoopbon toe.
Vermeld duidelijk op de verzenddoos.
Retour Aankoop + factuurnummer.
MasterSportsGroup
Kievitsven 84
5249JK Rosmalen
De retourzending wordt degelijk verpakt zodat artikelen niet tijdens het transport kunnen beschadigen
Productverpakkingen dienen stevig verpakt en onbeschadigd retour gestuurd te worden.
Ontvangstcontrole: Controleer direct na ontvangst van je bestelling of de artikelen onbeschadigd, compleet en volgens de factuur geleverd zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan dien je dit binnen 24 uur na ontvangst via info@mastersportsgroup.com of telefonisch via 0732055697 aan ons te melden. Wanneer je de artikelen in gebruik neemt, is de levering geaccepteerd.
Zijn er verzendkosten in rekening gebracht bij het plaatsen van de bestelling en wordt de gehele bestelling retour gestuurd, dan worden ook de verzendkosten retour gestort, binnen 7 werkdagen na ontvangst van de retourzending.
Hierna volgen de leveringsvoorwaarden voor wederverkopers en winkeliers.
De besloten vennootschap Master Sports Group Holding B.V nader te noemen MasterSportsGroup (MSG).
Gevestigd aan de Kievitsven 84, 5249JK te Rosmalen.
Gedeponeerd op 12-05- 2010 bij KVK Brabant
Artikel 1 Toepasselijkheid van deze voorwaarden
Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen MasterSportsGroup., hierna te noemen
MSG, en een koper, waarop MSG deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden door partijen niet uitdrukkelijk is afgeweken.
Artikel 2 Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- 'aflevering': het feitelijk ter beschikking stellen van de te leveren zaken aan de koper.
- ‘elektronische overeenkomsten’: alle overeenkomsten waarbij de order door de koper via de website geplaatst wordt.
Artikel 3
Offertes en totstandkoming overeenkomst
1. De prijslijsten en andere prijsvermeldingen van MSG houden geen offerte in. MSG behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor haar prijsvermeldingen te wijzigen indien de markt daartoe aanleiding geeft.
2. De door MSG ter beschikking gestelde informatie zoals onder meer vermeld in de catalogus, de website en de prijslijsten houden een uitnodiging tot het doen van een aanbod in.
3. Tussen MSG en de koper komt een (elektronische) overeenkomst tot stand, zodra MSG de opdracht van de koper schriftelijk, danwel middels fax of e-mail heeft aanvaard, (danwel een begin met de uitvoering daarvan heeft gemaakt). Een via elektronische weg (website) door koper gedaan aanbod naar aanleiding van een uitnodiging tot het doen van een aanbod van MSG geldt niet als verworpen, indien MSG de ontvangst van dit aanbod niet heeft bevestigd.
4. Heeft MSG de ontvangst van de opdracht bevestigd en heeft de koper de juistheid daarvan niet ontkend, dan zijn partijen aan de bevestiging van de opdracht gebonden.
5. De koper dient de juistheid van de ontvangstbevestiging binnen 5 werkdagen te ontkennen, tenzij partijen voorafgaand anders zijn overeenkomen.
6. Bij mondelinge en/of telefonische opdrachten cq. bestellingen berust het risico voor vergissingen bij de koper.
7. In afwijking van hetgeen het vorige lid vermeldt, heeft de koper na de bevestiging door MSG van de elektronische opdracht van de koper, 2 werkdagen de mogelijkheid om de juistheid van de bevestiging te ontkennen.
8. De koper is niet gerechtigd een via elektronische weg gesloten overeenkomst met MSG te ontbinden, indien MSG de ontvangst van de aanvaarding door koper niet elektronisch heeft bevestigd.)
Artikel 4 Aflevering 2
1. Tenzij anders overeengekomen, geschiedt aflevering vanaf het moment dat de zaak het bedrijf van MSG te Rosmalen heeft verlaten. De zaak is voor risico van de koper vanaf het moment dat de zaken het bedrijf van MSG hebben verlaten.
2. De koper is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop deze aan hem worden afgeleverd.
3. Indien de koper de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies noodzakelijk voor de levering, zullen de zaken worden opgeslagen voor risico van de koper. De koper zal in dat geval alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval doch niet uitsluitend opslagkosten, verschuldigd zijn.
Artikel 5 Levertijd
1. De overeengekomen levertijd is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
2. Bij niet-tijdige aflevering dient de koper MSG altijd schriftelijk in gebreke te stellen.
Artikel 6 Deelleveringen
1. Het is MSG toegestaan verkochte zaken in gedeelten af te leveren. Dit geldt niet indien een deellevering geen zelfstandige waarde heeft.
2. Indien de zaken in gedeelten worden afgeleverd, is MSG bevoegd elk gedeelte afzonderlijk te factureren.
Artikel 7 Wijzigingen in de te leveren zaken
MSG is bevoegd zaken te leveren die afwijken van hetgeen is overeengekomen, indien het betreft wijzigingen in de te leveren zaken, de verpakking of bijbehorende documentatie welke vereist zijn om te voldoen aan toepasselijke wettelijke voorschriften of/en indien het betreft geringe wijzigingen van de zaak die een verbetering betekenen.
Artikel 8 Beëindiging van de overeenkomst
De vorderingen van MSG op de koper zijn onmiddellijk opeisbaar indien:
- na het sluiten van de overeenkomst aan MSG ter kennis gekomen omstandigheden MSG goede grond geven te vrezen dat de koper niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;
- MSG de koper bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft, dan wel onvoldoende is.
In de genoemde gevallen is MSG bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan, één en ander onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen.
Artikel 9 Garantie
1. MSG garandeert dat de door haar geleverde zaken vrij zijn van ontwerp-, materiaal- en fabricagefouten gedurende een periode van 30 dagen na Levering.
2. Indien de zaak een ontwerp-, materiaal- of fabricagefout vertoont heeft de koper recht op herstel van de zaak. De verkoper kan er voor kiezen om de zaak te vervangen indien herstel op bezwaren stuit. De koper heeft slechts recht op vervanging indien herstel van de zaak niet mogelijk is.
3. Voor schade ontstaan als gevolg van een gebrek in het geleverde is MSG aansprakelijk overeenkomstig het bepaalde in artikel 15. (Aansprakelijkheid). 3 4. De garantie geldt niet indien schade het gevolg is van een onjuiste behandeling door koper.
Artikel 10 Eigendomsvoorbehoud; voorbehouden stil pandrecht
1. De door MSG geleverde zaken blijven het eigendom van MSG totdat de koper alle navolgende verplichtingen uit alle met MSG gesloten koopovereenkomsten is nagekomen:
- de tegenprestatie(s) met betrekking tot geleverde of te leveren zaak/zaken zelf;
- de tegenprestatie(s) met betrekking tot krachtens de koopovereenkomst(en) door MSG verrichte of te verrichten diensten;
- eventuele vorderingen wegens niet-nakoming door de koper van (een) koopovereenkomst(en).
2. Door MSG afgeleverde zaken, die krachtens lid 1 onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een
normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht. Overigens is de koper niet bevoegd de zaken te verpanden of hier enig ander recht op te vestigen.
3. Op afgeleverde zaken die door betaling in eigendom van de koper zijn overgegaan en zich nog in handen van de koper bevinden, behoudt MSG zich hierbij reeds nu voor alsdan de pandrechten voor als bedoeld in art.
3:237 BW tot meerdere zekerheid van vorderingen, anders dan de in lid 1 van dit artikel genoemde, die MSG uit welke hoofde dan ook tegen de koper mocht hebben. De in dit lid opgenomen bevoegdheid geldt eveneens ten aanzien van door MSG geleverde zaken welke door de koper zijn bewerkt of verwerkt, waardoor MSG haar eigendomsvoorbehoud heeft verloren.
4. Indien de koper zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen is MSG gerechtigd afgeleverde zaken waarop het in lid 1 bedoelde eigendomsvoorbehoud rust bij de koper of derden die de zaak voor de koper houden weg te halen of weg te doen halen. De koper is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een boete van 10% van het door hem verschuldigde per dag.
5. Indien derden enig recht op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken willen vestigen of doen gelden, is koper verplicht MSG zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden op de hoogte te stellen.
6. De koper verplicht zich op eerste verzoek van MSG:
- de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffings- en waterschade en tegen diefstal en de polis van deze verzekering ter inzage te geven;
- alle aanspraken van de koper op verzekeraars met betrekking tot de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verpanden aan MSG op de manier die wordt voorgeschreven in art. 3:239 BW;
- de vorderingen die de koper verkrijgt jegens zijn afnemers bij het doorverkopen van onder eigendomsvoorbehoud door MSG geleverde zaken te verpanden aan MSG op de manier die wordt voorgeschreven in art. 3:239 BW;
- de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te merken als het eigendom van MSG;
- op andere manieren medewerking te verlenen aan alle redelijke maatregelen die MSG ter bescherming van haar eigendomsrecht met betrekking tot de zaken wil treffen en welke de koper niet onredelijk hinderen in de normale uitoefening van haar bedrijf.
Artikel 11 Gebreken; klachttermijnen 4
1. De koper dient de gekochte zaken bij aflevering - of zo spoedig daarna als mogelijk - te (laten) onderzoeken. Hierbij dient de wederpartij na te gaan of het geleverde aan de overeenkomst beantwoordt, te weten:
- of de juiste zaken zijn geleverd;
- of de afgeleverde zaken wat betreft kwantiteit overstemmen met het overeengekomene;
- of de afgeleverde zaken voldoen aan de overeengekomen kwaliteitseisen of - indien deze ontbreken - aan de eisen die gesteld
mogen worden voor een normaal gebruik en/of handelsdoeleinden.
2. Worden zichtbare gebreken of tekorten geconstateerd, dan dient de koper deze binnen 10 dagen na aflevering schriftelijk aan MSG te melden.
3. Niet-zichtbare gebreken dient de koper binnen 10 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 30 dagen na aflevering schriftelijk te melden aan MSG.
4. Indien de koper in de in lid 2 en 3 bedoelde gevallen niet binnen de daar genoemde termijnen gemeld heeft aan MSG, worden de zaken geacht conform hetgeen is overeengekomen geleverd te zijn.
5. Ook indien de wederpartij tijdig reclameert, blijft zijn verplichting tot betaling en afname van de te leveren zaken bestaan. Koper is behoudens de hem wettelijk toekomende opschortingsbevoegdheden niet gerechtigd om betalingen van hetgeen aan hem verkocht en geleverd is op te schorten.
6. Zaken kunnen slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming aan MSG worden geretourneerd. Het in behandeling nemen van een klacht of reclame geldt niet als erkenning van aansprakelijkheid in welke vorm dan ook.
Artikel 12 Prijsverhoging
1. Alle aangeboden en overeengekomen prijzen zijn gebaseerd op tarieven, lonen, invoerrechten en belastingen en andere prijsbepalende factoren buiten de macht van MSG, die gelden ten tijde van het aanbieden respectievelijk het aangaan van de overeenkomst.
2. Bij wijziging van één of meer van deze factoren worden de aangeboden of overeengekomen prijzen dienovereenkomstig en met terugwerkende kracht tot op het moment van wijziging aangepast. Op verzoek van de koper zal MSG de wijzigingen in de prijsbepalende factoren aantonen.
3. Zodanige aanpassingen van de prijs geven de koper niet het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij de prijsverhoging meer dan 10% bedraagt.
Artikel 13 Betaling
1. Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum, door overschrijving van het verschuldigde bedrag onder vermelding van het factuur- en ordernummer naar: rekeningnummer NL76 INGB 0007 2324 27 Rosmalen t.n.v. MasterSportsGroup te Rosmalen.
Bij betaling binnen 8 dagen na de factuurdatum geldt een betalingskorting van 2%.
2. Na het verstrijken van 30 dagen na de factuurdatum is de koper in verzuim; de koper is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 1,5% per maand.
2. In geval van liquidatie, faillissement of surséance van betaling van de koper of wanneer toepassing van de schuldsaneringsregeling ten aanzien van koper wordt uitgesproken zullen de verplichtingen van de koper onmiddellijk opeisbaar zijn. 5 4. Door de wederpartij gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de wederpartij dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
Artikel 14 Incassokosten
1. Indien de koper niet of niet tijdig één van zijn verplichtingen nakomt, dan komen, naast de overeengekomen prijs en kosten, alle kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de koper, waaronder ook vallen de kosten voor het opstellen en verzenden van aanmaningen, het doen van een schikkingsvoorstel en het inwinnen van inlichtingen. In ieder geval is de koper ingeval van tekortkoming verschuldigd:
- over de eerste € 2.950,- 15%
- over het meerdere tot € 5.900,- 10%
- over het meerdere tot € 14.748,- 8%
- over het meerdere tot € 58.990,- 5%
- over het meerdere 3%
Indien MSG aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
2. De koper is jegens MSG de door MSG gemaakte gerechtelijke kosten verschuldigd in alle instanties, tenzij deze onredelijk hoog zijn. Dit geldt alleen indien MSG en de koper met betrekking tot een overeenkomst waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn een gerechtelijke procedure voeren en een rechterlijke uitspraak in kracht van gewijsde gaat, waarbij de koper volledig of in overwegende mate in het ongelijk wordt gesteld.
Artikel 15 Aansprakelijkheid
1. Voor gebreken in geleverde zaken geldt de garantie zoals omschreven in artikel 9 van deze voorwaarden.
2. De aansprakelijkheid van MSG is beperkt tot het factuurbedrag, behoudens opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van MSG.
Artikel 16 Overmacht
1. Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen, en die niet aan MSG zijn toe te rekenen. Hieronder zullen (indien en voor zover deze omstandigheden de nakoming onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken) mede zijn begrepen: stakingen in andere bedrijven dan die van MSG, wilde stakingen of politieke stakingen in het bedrijf van MSG; niet voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan MSG afhankelijk is en algemene vervoersproblemen.
2. MSG heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert intreedt nadat MSG haar verbintenis had moeten nakomen.
3. Tijdens overmacht worden de leverings- en andere verplichtingen van MSG opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door MSG niet mogelijk is langer duurt dan 10 dagen zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding ontstaat.
4. Indien MSG bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de koper gehouden deze factuur te voldoen als ware het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds geleverde c.q. leverbare deel geen zelfstandige waarde heeft.
Artikel 17 Geschillen
Op elke rechtsbetrekking tussen MSG en koper is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen die voortvloeien uit enige overeenkomst tussen MSG en koper, dan wel uit deze Algemene Voorwaarden zullen worden beslecht door de bevoegde rechter van de Rechtbank s’- Hertogenbosch, onverminderd de bevoegdheid van de kantonrechter.
Artikel 18 Wijziging van de voorwaarden; nietigheid/vernietigbaarheid
MSG is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerking treden. MSG zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan de wederpartij toezenden. Indien geen tijdstip van inwerking treden is medegedeeld treden wijzigingen jegens de wederpartij in werking zodra hem de wijziging is medegedeeld.Indien een of meer bepalingen uit deze voorwaarden nietig zouden zijn, c.q. worden verklaard, anderszins ongeldig zouden zijn of strijdig met de wet, zal zulks de toepasselijkheid en de geldigheid van de overige bepalingen uit deze voorwaarden niet aantasten. Voor alle geschillen Rechtbank te 's-Hertogenbosch
GENERAL TERMS OF SALES AND DELIVERY OF THE VERENIGING VAN FABRIKANTEN EN GROOTHANDELAREN IN SPORTBENODIGDHEDEN (F.G.H.S.), REGISTERED AT UTRECHT Section 1. Definition of concepts In these General Terms shall be understood by: the F.G.H.S. : the Vereniging van Fabrikanten en Groothandelaren in Sportbenodigdheden (F.G.H.S.) (Association of Manufacturers and Wholesale Traders in Sports Requisites), registered at Utrecht; Buyer : the opposite party of the Seller in an agreement as referred to in Section 2.1 of these Terms; work days : all calendar days except Saturdays, Sundays, 1 January, Easter Monday, Ascension Day, Whit Monday, Christmas Day and Boxing Day, the days which have been or will be proclaimed national holidays by the national government, and the day on which the birthday of H.M. the Queen is celebrated. days : all calendar days. Section 2. Applicability and validity 2.1 These General Terms shall exclusively apply to all offers and agreements in virtue of which the Seller sells and delivers goods of any nature. 2.2 Deviations from and supplements to these General Terms or to the agreement shall be valid only if an in so far as these have been confirmed explicitly and in writing by the Seller. Any purchase terms or other terms of the Buyer are only applicable if it was explicitly agreed in writing that they apply to the agreement to the exclusion of these general terms. Section 3. Realization of agreements 3.1 All tenders, price quotations, etc. issued by the Seller shall be without engagement, unless the opposite has been explicitly stated in writing. 3.2 The (purchase) agreement is concluded if the Buyer has placed an order with the Seller and the Seller accepts this order and/or confirms it in writing. Orders which the Buyer places by telephone, e-mail or any other remote means, are established through written confirmation by the Seller, unless the Buyer informs the Seller in writing within two working days of receipt of the written confirmation that the confirmation is not a correct description of what has been agreed. 3.3 The Buyer and/or Seller are bound to agreements made by the authorised individuals and by individuals whom the Seller and/or Buyer accepted as being authorised. Section 4. Delivery and risk 4.1 The Seller shall deliver the goods at the agreed location or shall send them for delivery to the agreed location in the way it was specified in the order or any subsequent written agreements. 4.2 The transport of the goods shall take place at the expense of the Seller, unless the order amount for the goods is lower than an amount to be set by the Seller, in which case the transport shall take place at the expense of the Buyer. The amount referred to above shall be at the discretion of the Seller, on the understanding that this amount does not exceed EUR 500, depending on the price level and the volume. 4.3 The Buyer is obliged to receive the goods at the agreed location/locations at the time when the Seller delivers them or has them delivered, or at the time when they are provided to him according to the agreement. If the Buyer remains in default, the resulting costs shall be at his expense. 4.4 The risk of the goods passes to the Buyer at the moment when they are legally and/or physically delivered and so are brought under the control of the Buyer or a third party indicated by the Buyer. 4.5 The Buyer is committed to package the goods properly and conveniently. 4.6 If the goods’ transport occurs at the Buyer’s expense and the Buyer requests the Seller to arrange transport, the provisions of Article 4.4 remain in full force. Section 5. Dates of delivery / delivery on call 5.1 The Seller shall deliver the goods at the time/times specified in the order or immediately after the end of the delivery term/terms specified in the order. If a delivery term is agreed, it shall start on the date when the Buyer has placed his order. If a date of delivery is exceeded, the Seller shall be entitled, without being held to any indemnification, to deliver the goods within 15 working days after the date of delivery. If the Seller has not delivered the goods after this extra delivery period has expired, the Buyer shall be entitled to terminate the agreement without any proof of default or legal intervention. Dissolution of the agreement can only be done in writing. The dissolution can also be applicable to goods which had already been delivered by virtue of this agreement, if those goods should have been delivered as a set according to this agreement (order confirmation). In such a situation the Buyer is authorised to send the goods back to the Seller at his expense and at his risk and to claim from the Seller any payment he already carried out for the goods. 5.2 If goods ordered are available for the Buyer, but are not accepted by the Buyer, the Seller shall be authorized: - either to deliver the goods by means of a written notification by the Seller, in which case the goods shall be stored at the Seller or at the carrier from the time of forwarding of that notification, this at the expense and risk, including the risk of quality deterioration, of the Buyer; - or to entirely or partly dissolve the agreement with the Buyer in the manner as specified in Section 9 below, and to sell and deliver the goods to (a) third party (parties). In that case the Buyer, if the Seller suffers damage in any way as a result of the non-acceptance by the Buyer, shall be liable for this damage. 5.3 If in case of delivery on call no dates have been set for the calls, the Seller shall be entitled to payment in full three months after the order. If the goods ordered have not been called (in full) within three months, the Seller shall be entitled to summon the Buyer in writing that the latter shall specify in writing a period within which the total amount shall be called, with which summons the Buyer shall comply within five work days, and the uncalled goods shall be stored at the Seller or the carrier from the first day after that period of three months onwards, this at the expense and risk, including the risk of quality deterioration, of the Buyer. The period to be specified by the Buyer after the summons shall not exceed a period of three months. Section 6. Prices, invoicing and payment 6.1 All prices agreed by the Seller and the Buyer shall be nett prices and shall be exclusive of turnover tax, unless explicitly mentioned otherwise. Invoicing shall take place at the prices which apply on the day of delivery. 6.2 If the amount of invoice of a delivered lot is lower than EUR 350 the Seller shall be entitled to charge a surcharge of at most EUR 10 for administration costs. 6.3 Unless explicitly agreed otherwise in writing, the Seller grants the Buyer the following payment discounts: - in case of cash on delivery: 2% of the nett amount of invoice; - in case of payment within 10 days after date of invoice: 2% of the nett amount of invoice; - in case of payment within 30 days after date of invoice: nett amount to be paid. 6.4 The payment shall be made within 30 days after the date of invoice, without prejudice to the Seller's right to stipulate an advance payment at the conclusion of the agreement. However, the Buyer is entitled to suspend payment if he observes an inadequacy in the goods. The Buyer is committed to inform the Seller of this in writing within the term of payment. The exercise of the right to suspension is limited to an amount corresponding to the price of the goods which have not been delivered to the Buyer in a sound state. 6.5 Payment may also be demanded in case of partial deliveries. 6.6 Subject to the provisions in Section 4, if the Buyer has not paid in full the amounts owed within the agreed upon period, he shall be in default after this period has expired, without any placing in default being required. In that case the Buyer shall owe, from the date on which the amount owed has become payable until the time of payment, an interest over the unpaid amount, which interest shall amount to the statutory interest increased by three per cent, and this without prejudice to the Seller's other rights. 6.7 If the Buyer has not paid the amounts owed within the agreed upon period, the Seller shall be entitled furthermore to have the invoiced collected either judicially or via the F.G.H.S., in which case all costs relating thereto, which costs are set at 10% at least of the claim, shall be at the expense of the Buyer. Section 7. Force majeure 7.1 By force majeure shall be understood any circumstance which the Seller, respectively Buyer, could not reasonably take into account and as a consequence of which the other party cannot reasonably insist on the normal exercise of this agreement. 7.2 If the Seller, respectively Buyer, is involved in an event of force majeure, he shall immediately inform the other party in writing. 7.3 In the event of force majeure, the other party cannot claim damages. 7.4 In the event of force majeure, parties should make arrangements regarding the exercise of the agreement concerned. 7.5 If an event of force majeure causes an agreed date or term to be exceeded, including a possible back order term of 15 working days, the other party is entitled to dissolve this agreement by means of a written statement contrary to the provisions of Section 4. This dissolution does not extend to goods already delivered, except for goods which should have been delivered as a set according to the agreement (subject to Article 5.1). Section 8. Reserve of ownership and other securities 8.1 Without prejudice to the provisions in these general terms, all goods delivered at any time by the Seller remain the property of the Seller until the Buyer has paid all his debts owed to the Seller, which are subject to Article 92 Book 3 of the Burgerlijk Wetboek (Civil Code), on any ground whatsoever and irrespective of any acceleration of payment, including interest and costs. Prior to complete payment, the Buyer is not authorised to pledge the goods to a third party or to transfer possession of it, with the exception of the goods delivered by the Seller which the buyer transfers as part of ordinary activities. If these regulations are violated, or in the case of complete or partial applicability of Article 9, the Seller is entitled to reclaim or to have returned any goods delivered by him from their current location, without the necessity of any authorisation from the Buyer or the Judge. In that case, every claim from the Seller is payable immediately and completely. 8.2 If the Seller wishes to exercise his rights mentioned in Section 1, the Buyer hereby unconditionally and irrevocably authorises the Seller or a third party indicated by the Seller to enter all locations where the Seller’s property is situated to reclaim his property. Section 9. Suspension and dissolution 9.1 If the Buyer or the Seller does not meet his obligations to the other party of whichever agreement, if he is (in danger of being) in suspension of payment, if he has been declared bankrupt, if he decides to liquidate his goods or if he receives information indicating with reasonable certainty that the other party is probably not able to meet his obligations, the Buyer or Seller is entitled to suspend or entirely or partially dissolve or declare dissolved all agreements that exist at that time by registered letter without any legal intervention and without prejudice to the other legal rights of the Buyer or Seller in that case. 9.2 In the case of the dissolution of the agreement, all mutual claims become immediately payable. Section 10. Warranty and claims 10.1 Communications by or on behalf of the Seller concerning the quality, composition, application possibilities, properties, handling in the widest sense, etc., of goods delivered shall only be considered as warranties if they have been confirmed explicitly and in writing in the form of a warranty by the Seller. 10.2 The Buyer must submit any claims regarding deliveries directly to the Seller in writing. If there are visible faults, any claims must be in the possession of the Seller within 8 days of receipt of goods; if in fairness the Buyer was only able to ascertain the fault at a later date (= hidden faults), any claims must be in the possession of the Seller within 8 days of ascertaining the fault. The claim should occur by accurately stating in writing the nature and cause of the complaints, attaching the delivery note and stating the relevant invoice number. By lodging a claim, the term of payment for the goods in dispute is suspended ex Article 6.4. 10.3 If a claim is well-founded, the Seller is committed to repair or replace the faulty goods according to the order and to ensure that redelivery occurs: − if the claim concerns visible faults: prior to the delivery date or before the end of the delivery term, possibly increased by the duration of the back order term if this is applicable, or within 10 days of the return of the goods; − if the claim concerns hidden faults: within 10 working days of the return of the goods, though not later than 15 working days after the delivery or not later than 15 working days after the delivery date or end of the delivery term. 10.4 If (timely) redelivery ex Article 10.3 is not possible, then the Buyer is authorised without proof of default or legal intervention to consider the sales agreement as dissolved. The provisions of Article 5.1 are applicable to this agreement dissolution. 10.5 Return shipments in relation to claims not preceded or accompanied by what is stipulated in the second sentence of Section 2, are not allowed. If the Buyer is in violation of this regulation and still sends the goods back or if he sends goods back without a valid reason, these goods will be held at the Buyer’s disposal at the Buyer’s expense and risk, provided that they have not been refused by the Seller, although this does not mean in any way that the possible guarantee claim is justified. The costs of unjustified return shipments are at the expense of the Buyer. Section 11. Guarantee and Liability 11.1 Statements by or in the name of the Seller regarding the quality, composition, application possibilities, properties or handling of delivered goods can only be considered a guarantee if they have been explicitly confirmed in writing as a guarantee. 11.2 If the Buyer carries out repairs or changes or if he has repairs or changes carried out during the guarantee term without prior permission of the Seller, the guarantee obligation immediately terminates. 11.3 The Seller is exclusively liable for damage to goods or individuals related to the Buyer, his personnel or his customers, which result from actions which can be considered as failures or wrongful acts on the part of the Seller, his personnel or any other individuals involved in the execution of the order by the Seller. 11.4 The Seller shall indemnify the Buyer from any claims for damage compensation by third parties, as referred to in the first section. If a third party files such a claim against the Buyer, the Buyer will inform the Seller immediately by sending him the necessary facts. The Buyer will otherwise refrain from taking any actions in this matter, unless the Seller authorises him to do so or unless the Seller fails to avert the third-party claim. Section 12. Return shipments 12.1 The Buyer shall return shipments of non-faulty goods postage paid and accompanied by a written explanation. This explanation shall state at least the date on which the Buyer has purchased the goods concerned from the Seller, as well as the date and the number of the invoice concerned of the Seller. 12.2 Goods returned shall be credited only if the goods concerned are still fit to be sold, this at the Seller's discretion. 12.3 Without prejudice to the provisions of the previous sub-sections, crediting shall take place on the following basis: a. the goods to be returned must be packed undamaged and in the original packaging; b. for textiles: - in case of return within one month after delivery: 50% of the nett amount of invoice; - in case of return within one and three months after delivery: 25% of the nett amount of invoice; c. for goods other than textiles: - in case of return within three months after delivery: 75% at the most of the nett amount of invoice; - in case of return within three and six months after delivery: 50% at the most of the nett amount of invoice; - in case of return within six and twelve months after delivery: 25% at the most of the nett amount of invoice; d. The Buyer continues to owe the amount remaining after the crediting, unless explicitly agreed upon otherwise in writing. Section 13. Modification of agreements Modifications of and supplements to concluded agreements shall be effective only if they have been explicitly agreed in writing by the Seller and Buyer. Section 14. Disputes and applicable law 14.1 Any dispute relating to an agreement or the execution of an agreement between the Seller and the Buyer which cannot be settled in mutual consultation between the parties, shall be submitted to the competent judge in whose district the Seller is registered, unless the sub-district court judge is authorised. The Seller shall have the right, in deviation from the above, to submit a dispute to the competent judge in whose district the Buyer is registered. 14.2 The agreements between the Seller and the Buyer shall be governed by Dutch law.